Hej mig själv!
 
Jag skulle vilja ta upp lite av din tid, bara några minuter. Jag skulle vilja be om ursäkt, för du vet, såhär i lediga juletider har jag tid att tänka och reflektera över mig själv och livet i allmänhet. 
Idag är det julafton, den där aftonen som vi firar för att Jesus föddes för en sådär 2015 år sedan, du vet. Fast den handlar inte så mycket om Jesus längre, inte här i landet i alla fall. Nu handlar den mer om paket och om att ta hand om varandra och umgås.
 
Men iallafall. Jag vill be om ursäkt. Jag vill säga förlåt till dig, för jag har inte alltid varit så snäll mot dig. Jag har behandlat dig illa, både psykiskt och fysiskt under dina 26,5 år. Inte alltid, men alldeles för ofta.
 
Så förlåt. Förlåt för alla gånger jag trodde på det som andra sade, att jag var ful och äcklig och inte var värd några kompisar. Förlåt för att jag utsatte dig för deras ord, och lät dem krypa in under huden, hjärtat och hjärnan. Som maskar i jorden. Förlåt för det. Jag låter dem inte komma in längre, jag ska aldrig göra det igen, jag lovar!
 
Förlåt för att jag inte vågat stå upp för mig själv och säga ifrån alla gånger. För att jag alltid satt andra i första rummet och försökt göra det bra för dem, och struntat i dig. Förlåt för att jag låtit så mycket gå förbi, så mycket som gjort dig ledsen men som inte fått ta plats, för andra har fått ta mer plats. För att andra fått ta upp så mycket tid som de inte egentligen har varit berättigade till. Jag försöker ändra på det, hitta en balans. Jag hoppas du vet det. Jag hoppas du ser att jag bättrar mig.
 
Förlåt för alla gånger jag har låtit mig luras av folk som bara utnyttjat dig. Förlåt för alla hjärtesorger och tårar, för den insikt som inte funnits om att de bara lekt, egentligen inte velat något. Förlåt för min osäkerhet som greppat efter minsta halmstrå, minsta uns av kärlek. Jag hittade en riktigt kärlek att ge till dig till slut, den bodde tydligen i Oskarshamn. Jag hoppas det gör att du har överseende med de tidigare snedstegen.
 
Förlåt för att jag inte ansträngt mig mer för att göra saker som gör dig lycklig, som får dig att må bra. Förlåt för att jag ätit och druckit saker som fått dig att må dåligt, för att jag inte tränat som jag vill, för att jag sovit för lite och tänkt för mycket. Jag jobbar på det också, hela tiden. Jag försöker bli bättre.
 
Förlåt för att jag inte trott på dig fullt ut.
 
Förlåt för att jag tillåtit dig att må dåligt över saker som jag inte kan göra något åt, som hur andra beter sig och deras val som jag inte kan påverka. 
 
Förlåt för allt detta, och kanske lite till. Jag hoppas du vet att jag försöker bli bättre på att ta hand om mig själv. Jag försöker hålla fast vid de saker och personer som får mig att må bra och gör mig glad, och hålla mig borta från det som gör mig ledsen.
Jag jobbar på det, och jag vet att jag har blivit bättre, att jag utvecklats. Så jag hoppas du kan förlåta min tidigare snedsteg, och mina kommande. Jag hoppas du kan förstå att jag aldrig gjort det för att vara elak. 
 
Mitt nyårslöfte är att fortsätta jobba på alla de delarna, så att du kan förstå att jag älskar dig.
 
Tack mig själv för att du finns, och för att du tror på mig!

Kommentera

Publiceras ej